"Alweér een goed idee om die Customer Journey te verbeteren, maar .. heeft iemand ook een idee wie het gaat dóen?">| Je leest dit artikel in 5:00 minuten. Heb je ook wel eens het gevoel dat je werkt in een 'denkfabriek'? Dat is een plek waar meer wordt gedacht, dan gedaan. Een plek waar de schoorsteen meer rookt op ideeën, dan op uitvoeringen. Het is een metafoor die voortkomt uit vier jaar notities en die ik de komende tijd verder zal uitwerken. Misschien herkenbaar en misschien ook niet. Maar je herkent sowieso elementen uit de tekst hieronder als je ook het gevoel hebt dat je wel eens werkt in zo'n 'denkfabriek'. Dit artikel is een eerste aanzet, waarbij ik afsluit met het aanbieden van de strijdkreet: "We zijn hier toch geen denkfabriek?!" In een 'denkfabriek' rookt de schoorsteen meer op ideeën dan op uitvoeringen In de denkfabriek bestaat een sterk ontwikkelde collectieve vaardigheid in 'denken'“We zijn heel goed geworden in analyseren, strategie bedenken, brainstormen, ideeën bedenken en überhaupt nadenken, maar het lijkt alsof we onze handigheid in het ‘gewone’ doen helemaal kwijt zijn”. In deze uitspraak die iemand ongeveer een jaar geleden deed zit het kernprincipe van de denkfabriek verstopt: een sterk ontwikkelde collectieve vaardigheid in denken. ‘Denken’ definieer ik hier maar even als al het werk dat je doet zónder directe waarde voor je eindgebruiker. Dat type werk vindt vrijwel iedereen die ik sprak overigens heel belangrijk. Het gaat namelijk om allerlei fundamentele activiteiten zoals het ontwerpen van strategieën, doelen en actieplannen, het in kaart brengen van klantreizen, ideeën genereren in brainstormsessies, vergaderen, afstemmen, etcetera. Je kunt niet zonder. Maar: in de denkfabriek zit hier blijkbaar voor teveel mensen teveel tijd in. En dat gaat volgens vrijwel iedereen die ik de afgelopen jaren sprak ten koste van ‘de uitvoering’, oftewel het 'doen'. 'Doen' definieer ik in dit verband als al het werk dat je uitvoert mét directe waarde voor je eindgebruiker of het realiseren van deze waarde héél dichtbij brengt. Een pijnpunt daadwerkelijk uit een klantreis slopen, een klantvraag beantwoorden of een veel te ingewikkelde brief daadwerkelijk herschrijven (in plaats van over de inhoud te vergaderen). Maar vaak werkt het anders - want je kunt maar beter goed zijn in denken om carrière te maken .... [Lees verder onder de knop]
0 Comments
Handig: de 'Of/of' tool om in groepsdiscussies besluiten te nemen en knopen door te hakken1/23/2020 Je kent ze wel: van die groepsdiscussies waar geen besluit uit komt. Je zit al een half uur in een gezamenlijk gesprek over hetzelfde onderwerp en mensen roepen standpunten en meningen heen en weer. "Ik vind dat we die afbeelding écht groen moeten maken, want ..." tegen "Ja maar uit ervaring weet ik dat rood toch echt ...". Precies, dat werk. De voordelen van effectieve besluitvorming in groepen zijn talrijk: betere denkprocessen, meer 'buy-in' en betere besluiten in algehele zin. Maar toch leiden groepsdiscussies te vaak tot langdurende en soms oeverloze gesprekken waar uiteindelijk vrijwel niemand energie van krijgt. Daar kun je van alles aan doen. De tool die ik hieronder uitlicht is maar één van de instrumenten die ik gebruik. Maar; ik merk dat hij vaak heel goed werkt in de SANDBOX-teams die ik begeleid in het bereiken van resultaat. En om resultaat te bereiken moet je knopen doorhakken en besluiten nemen. En daar kan de door ons ontwikkelde 'Of/Of-Tool' soms nét het verschil maken. Zo gebruik je de 'Of/Of-tool' om knopen door te hakken in groepsdiscussiesDe 'Of/Of-tool' is gemakkelijk te gebruiken in discussies waarin twee meningen over hetzelfde onderwerp tegenover elkaar staan. In het voorbeeld van hierboven: de kleur van de afbeelding. Een simpel voorbeeld om de tool toe te lichten. Lees hieronder precies hoe je de tool toepast - en waarom hij vaak zo lekker werkt.
Ineens is 'ie begonnen: 'The Decade of Delivery' voor de Sustainable Development Goals (SDG's) van de United Nations. Vers in het nieuwe decennium klinkt van daaruit vooral één hele belangrijke roep; namelijk die om 'actie'. In een terugblikkend artikel in Volkskrant Magazine las ik eind 2019 nog dat de afgelopen tien jaar vooral die van 'het hebben van een mening' waren. Een mening over alles en iedereen (en vooral op Twitter). Maar met het verstrijken van het vorige decennium lijkt nu ook definitief het accepteren van 'alleen maar roepen' voorbij. De komende jaren worden de jaren van doen. 'Act now to stop Global Warming' is bijvoorbeeld het 13e SDG. Act now! Doe iets! Voor het behalen van de SDG's, maar wat mij betreft mag die oproep ook klinken voor de doelen van elke organisatie en elk team. We hebben genoeg ideeën. We hebben genoeg plannen. We hebben genoeg strategieën. Het is de hoogste tijd om ze uit te voeren. Toch? Met het verstrijken van het vorige decennium lijkt nu ook definitief het accepteren van 'alleen maar roepen' voorbij Ga voor uitvoering en afrondingUiteraard kun je een resultaat niet zo goed bereiken als je er eerst niet even over hebt nagedacht. Want 'doen met intentie' is nog altijd het meest effectief las ik pas geleden nog in 'Hyperfocus' van Chris Bailey (zijn platform 'A Life of Productivity' is de moeite waard om eens te bekijken). Maar als ik mijn belangrijkste ontdekking van de afgelopen jaren extreem kort en bondig moet samenvatten: mensen in teams in organisaties besteden te veel tijd aan intenties en te weinig tijd aan de uitvoering van die intenties. Oftewel: de stapel ideeën, plannen en actielijsten groeit veel sneller dan de stapel bereikte resultaten. Er wordt veel gedacht en minder gedaan. Het één kan niet zonder de ander - maar het wringt bij de verdeling van je aandacht. En nog vers aan het begin van 'the decade of delivery' eindig ik deze post daarom met de vraag: 'waar richt jij de komende tijd je aandacht op: op meer denken of meer doen?' Jouw Customer Experience -en organisatiedoelen vragen om resultaat!Zorg dat je klant- en resultaatgerichter wordt. Ontdek hoe de pop-up Agile SANDBOX methode jouw team op eigen kracht in no-time naar resultaat brengt.
- Arjan Doevendans, SANDBOXcompany |
ARjanOprichter van SANDBOXcompany. Niet lullen, maar poetsen. Blogt dingen op zijn SANDblog. Mail op [email protected] Archieven
May 2023
Categorieën
All
|