Hoe vaak heb je al iemands slaapkamer of washok in zitten staren, op zoek naar dingen die eigenlijk niet in beeld zouden mogen? Vaak, waarschijnlijk. En waarschijnlijk heb je dan ook niet meer gehoord wat iemand aan het vertellen was (...) >| Je leest dit artikel in 3:00 minuten Verbale en non-verbale communicatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbondenNon-verbale communicatie vind ik een ongekend belangrijk onderdeel van contact tussen mensen en ik ben me als facilitator en trainer altijd bewust van mijn eigen non-verbale signalen en die van anderen. Want; impact op anderen ontstaat niet alleen uit wat je zegt, maar ook sprakeloos. Niemand kan exact de rol van non-verbale communicatie duiden, ook al zijn er hardnekkig veel mensen die zeggen dat '93% van al onze communicatie non-verbaal is'. Dat is alleen nooit aangetoond en klinkt dus als onzin. Zelf zie ik verbale en non-verbale communicatie ook veel meer als onlosmakelijk met elkaar verbonden, dan dat de één sterker of minder sterk werkt dan de ander. Misschien overbodig, maar als ik het over 'non-verbale communicatie' heb bedoel ik natuurlijk de signalen die ontstaan uit lichaamstaal, 'tone-of-voice' en gezichtsuitdrukkingen. In ieder geval etaleert het een schat aan informatie en is het aannemelijk dat non-verbale signalen een rol spelen in het bouwen aan vertrouwen tussen mensen. Maar; hoe werkt dat dan in virtuele overleggen? Als je elkaar niet 'echt' kunt zien? Lees verder en scroll door mijn 7 tips. En kijk ook eens of mijn enorm praktijkgerichte training in non-verbale communicatie iets voor jou is. 7 tips voor jouw non-verbale communicatie in videocalls en virtuele overleggenVirtueel overleggen is inmiddels een essentieel onderdeel van onze werkdag en daarmee van moderne communicatie, zou je kunnen zeggen. Digitale communicatie-tools zoals Zoom, Microsoft Teams, WebEx en Google Meet worden overal gebruikt. Maar; als 'echt' persoonlijk contact afwezig is kan het lastiger zijn om emoties over te brengen en elkaar goed te zien. Er zit immers een scherm tussen. In de praktijk kan dat dan ook wel eens leiden tot misverstanden en miscommunicatie. Daar is van alles over te zeggen. Maar laten we het praktisch houden. Hieronder geef ik je 7 tips waarmee je het meeste uit je non-verbale communicatie kunt halen in online meetings: 1. Wees je bewust van je virtuele non-verbale communicatie Je lichaamstaal kan dus best wat impact hebben op de manier waarop anderen je zien en op de effectiviteit van de boodschap die je wil overbrengen. De eerste stap is dat je je daar bewust van bent. Weet dat non-verbale signalen een rol spelen als je online vergadert. Start eens een videovergadering met alleen jezelf. Kijk naar jezelf. Wat valt je op? Alvast een paar simpele praktische tips: zit rechtop, houd oogcontact en gebruik handgebaren om je punt te ondersteunen. En let op dat je niet met je haar gaat zitten spelen of een pen klikt. Dat leidt alleen maar af. 2. Gebruik je gezichtsuitdrukkingen en lees die van anderen Met je gezichtsuitdrukkingen zeg je van alles. Let de komende tijd maar eens op als je in een virtuele vergadering zit met een groepje collega's. Hoe kijken ze? En hoe komt dat op jou over? Ga er vervolgens ook zelf mee oefenen. Glimlach en laat ook met je gezicht zien dat je luistert en geïnteresseerd bent in wat er gezegd wordt. Van belang is dan wel dat anderen je goed kunnen zien. Dus; investeer in een externe webcam en vertrouw niet langer op de webcam die in je laptop gebouwd zit. Je gaat winnen op beeldkwaliteit. 3. Let op je tone-of-voice en varieer Leef je even in. De inhoud van van Bert zijn presentatie is eigenlijk best interessant, maar hij vertelt het hele verhaal op dezelfde toon. Geen opbouw, geen afbouw, hetzelfde volume. Tsja, hoe interessant ook, het wordt dan lastig om je aandacht erbij te houden. Draai het even om: dat geldt dus ook als je zelf aan het woord bent. Natuurlijk heb je ervoor gezorgd dat je microfoon aanstaat (en een goede kwaliteit geluid heeft!) - en vervolgens zorg je ervoor dat je duidelijk en met zelfvertrouwen praat en je toonhoogte afwisselt. Las ook af en toe een pauze in. Dan kunnen je collega's in de call ook even op adem komen. 4. Kies je kleding bewust Net als bij een face-to-face ontmoeting heeft de kleding die je draagt impact op de indruk die je achterlaat bij anderen. Dus; kies je kleding bewust. Geen tips over wat je dan aan moet trekken en wat niet; want dat mag je zelf weten. Zolang je er maar even bij hebt stilgestaan. Ok, één tip dan: een witte trui als je voor een witte muur zit? Niet doen. Je valt weg en je webcam heeft het moeilijk om het juiste contrast te vinden. 5. Gebruik visuele ondersteuning en wissel vooral ook af Ga je iets presenteren? Dan weet je nu dat je je bewust kunt zijn van je non-verbale communicatie. Misschien ga je wel staan (of je zit op z'n minst rechtop), je houdt oogcontact door richting je camera te kijken (sleep je vensters dus slim over je beeldschermen!) en je varieert in je stemgebruik. Maar; er mist nog iets. Klopt: dat is visuele afwisseling. Je houdt je collega's scherp door ze niet alleen naar jou te laten kijken, maar ook af en toe een beeld te laten zien. Gebruik een virtueel whiteboard. Let op: de tip is hier dus niet om zodra het kan je scherm te delen en 55 minuten lang je PowerPoint in beeld te houden. Je collega's zien jou dan namelijk voortdurend als hééél klein vakje onderin beeld. Je snapt: alle tips die je net hebt gelezen hebben dan weinig zin. Afwisseling dus, daar gaat het om. En daarin ben jij als persoon onmisbaar. 6. Denk aan je achtergrond! Hoe vaak heb je al iemands slaapkamer of washok in staan staren, op zoek naar dingen die eigenlijk niet in beeld zouden mogen? Vaak, waarschijnlijk. En waarschijnlijk heb je dan ook niet meer gehoord wat iemand aan het vertellen was. Kun je niks aan doen, want zo gaat dat nu eenmaal. Tip 6 is dus: wees je bewust van je achtergrond. Zorg ervoor dat je collega's een neutrale, opgeruimde omgeving zien. En ja dat is beter dan het 'blurren' van je achtergrond. Dat vertraagt namelijk je verbinding én de enige vraag die mensen nog bezig houdt is: 'wat zou er geblurd zijn?' En dat betekent ... afleiding. 7. En ja hoor daar issie: test je techniek Er zijn weinig dingen zo storend als technische problemen. Een haperende internetverbinding (sluit je laptop altijd met een kabel aan op je modem!), korrelig beeld, een microfoon die het niet doet .. als je daar je overleg mee begint sta je meteen 2-0 achter. Wat ik hier probeer te zeggen: zie deze storingen of gebreken als ongewenste non-verbale afleidingen. Dus: zorg ervoor dat je de juiste middelen hebt (camera, microfoon, tweede scherm, bekabeld internet) en test alles ruim voordat de virtuele vergadering start. Dus. Non-verbale communicatie speelt ook online een belangrijke rol. Samen met dat wat je zegt: je verbale communicatie. Want; als je het inhoudelijk af laat weten kan ook je non-verbale handelen dat meestal niet meer redden. Zoals met zoveel dingen in het leven gaat het dus om de balans: een goed verhaal én een sterk bewustzijn van je non-verbale signalen. Lees de tips hierboven nog eens door en probeer binnenkort wat toe te passen in een virtuele vergadering. Laat me weten hoe het ging! Meer weten over non-verbale communicatie in een digitale wereld? Dan is mijn training misschien wel iets voor jou en je team. Enorm praktijkgericht: gericht op doen. Ontdek hier meer over de training non-verbale communicatie van SANDBOXcompany.
0 Kommentare
|
ARjanOprichter van SANDBOXcompany. Niet lullen, maar poetsen. Blogt dingen op zijn SANDblog. Mail op arjan@sandboxcompany.nl Archieven
May 2023
Categorieën
All
|