SANDBOXcompany
  • Home
  • Over ons
    • Dit zijn wij
    • Ons werk
    • Duurzaamheid
  • Over SANDBOX
    • De SANDBOX methode
    • Cases
  • Blog
  • Contact

SANDblog.

Een blik op de balans tussen 'denken' en 'doen' in de organisaties van vandaag

"Ik zit de hele dag in calls" en de illusie van productiviteit

5/13/2021

0 Comments

 
Foto
"Na 'juist nu', 'samen' en 'in deze gekke tijd' is het inmiddels de uitspraak die ik het vaakst hoor: 'ik zit de hele dag in calls' ..."
>| Je leest dit artikel in 5:00 minuten
De vergadering heeft zich verplaatst - maar niet weg uit je agenda. Integendeel. Het lijkt alsof we sinds maart 2020 meer vergaderen dan ooit. Dit herken je misschien: je vraagt een vriend of vriendin, familielid of collega hoe zijn of haar dag was (of stel die vraag eens aan jezelf!). Het antwoord? "Ik heb de hele dag in calls gezeten". Vaak aangevuld met iets als: "heel vermoeiend" of "en dan moet ik ook nog ergens mijn werk zien te doen". De denkfabriek waarover ik ruim een jaar geleden schreef ging met volle kracht online. Een denkfabriek is een organsiatie waar meer wordt gedacht, dan gedaan. Van vergaderkamer naar zoom-meeting: we praten virtueel gewoon door en komen vaak tot meer ideeën, dan resultaten. Dit kan zorgen voor een vreemde 'illusie van productiviteit' (spoiler: het 'doen van een call' is an sich​ niet productief!) - terwijl productiviteit ineens meer dan ooit in het geding lijkt. Ik roep dan ook op tot actie: neem het initiatief om ook online samen concrete resultaten op te leveren. En daarbij geef ik je tot slot een eenvoudig, direct toepasbaar advies om videovergaderingen expliciet anders te organisere: wijs minimaal één call per week aan als een doe-call.​ Lees verder.
Van vergaderkamer naar zoom-meeting: we praten online gewoon verder

Videovergaderen en de 'illusie van productiviteit'

Als je thuiswerkt kun je productief zijn als je intentioneel perioden achter elkaar en zonder onderbrekingen aan een taak werkt en daarmee een resultaat behaalt. Maar dat lukt niet altijd. Om allerlei redenen - maar tegenwoordig vaak vanwege een eindeloze stroom videovergaderingen. Ik zie overal dat videovergaderingen véél te véél ingezet worden en ze kosten véél te véél tijd en véél te véél kostbare energie. Al die beeldbelletjes worden door veel mensen dan ook als intensief en vermoeiend ervaren, volgens onderzoekers van de Stanford University en volgens mijn eigen observaties. Er is zelfs een woord voor: 'Zoom-Fatigue' - een soort mentale uitputting door al die virtuele vergaderingen. En er is veel bewijs dat als je mentaal uitgeput raakt - je minder gemotiveerd en efficiënt werkt. Dat eindeloze ge-videobel lijkt daardoor ook nog eens funest voor productiviteit, lees je in een artikel op Independent. Productiviteit die sowieso ook in Nederland al onder druk staat, zo blijkt uit recent onderzoek van TNO, doordat thuiswerkers zich in 2021 nog moeilijker kunnen concentreren dan in 2020.
​We zijn videobellen gaan zien als het 'afkrijgen van werk'
Helemaal opmerkelijk: 
uit onderzoek van Wundamail onder zo'n 20.000 thuiswerkers in Amerika en Engeland blijkt dat 42% van de mensen die wel eens inbelt op een videovergadering .... niet eens een bijdrage levert! Oftewel: voor een groot deel van de thuiswerkers zijn veel van die slopende videovergaderingen misschien wel nauwelijks van belang. En daar steek je dan verreweg de meeste uren van je dag in. Tuurlijk, Wundamail biedt zelf een oplossing voor dit probleem dus het onderzoek is niet onafhankelijk. Maar desalniettemin wel interessant als je het resultaat gebruikt om eens bij jezelf te rade te gaan: in hoeverre geldt hun constatering voor jou? Mogelijk nóg opmerkelijker: van de betrokken thuiswerkers in het onderzoek is 73% videobellen gaan zien als het 'afkrijgen van werk'. Wacht even: in de meeste videovergaderingen ben je aan het praten. En praten is géén doen. Weet je nog: doen is al het werk dat je uitvoert mét directe waarde voor je eindgebruiker of waarmee je het realiseren van die waarde heel dichtbij brengt. Praten is daar natuurlijk vaak voor nodig, maar zit meestal meer aan de kant van denken: al het werk dat je doet zónder directe waarde voor je eindgebruiker. Het lijkt dus alsof al die videocalls inmiddels een soort vreemde 'illusie van productiviteit' geven. Als een soort 'tick-in-the-box': 'hoppa, weer een videocall afgehandeld'. De vraag is alleen: 'wat-heeft-die-videocall-concreet-opgeleverd-voor-je-eindgebruiker?'. Geen antwoord? Dan beleef je misschien ook wel die illusie van productiviteit en is het tijd om iets te veranderen.

Read More
0 Comments
    Arjan Doevendans van SANDBOXcompany

    ARjan

    Oprichter van SANDBOXcompany. Niet lullen, maar poetsen. Mail op arjan@sandboxcompany.nl

    Archieven

    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    May 2022
    January 2022
    June 2021
    May 2021
    October 2020
    March 2020
    January 2020
    January 2019
    July 2018
    May 2018

    Categorieën

    All
    Actualiteiten Enzo
    Boekbesprekingen
    Gedachten
    Nieuwsberichten
    Over SANDBOX
    Praktische Tips

Geregistreerd als SANDBOXcompany in Heemstede
KvK nummer: 70937230
​IBAN: NL76KNAB0257145052
​BTW: NL002075446B58

2023 - SANDBOXcompany
​Algemene Voorwaarden
Meer info?
Bel ons, vul ons contactformulier in, of mail:
​E: Arjan@sandboxcompany.nl

Vind Arjan van SANDBOXcompany op
  • Home
  • Over ons
    • Dit zijn wij
    • Ons werk
    • Duurzaamheid
  • Over SANDBOX
    • De SANDBOX methode
    • Cases
  • Blog
  • Contact