Minder praten, meer doen! “In 2019 moeten we meer doen …” Het is – even kort door de bocht – een gemene deler in alle gesprekken die ik in 2018 heb gevoerd met medewerkers op alle niveaus van allerlei grote, middelgrote én kleine organisaties. Vaak in één adem genoemd met “… en minder praten”. Het lijkt wel een soort collectief goed voornemen. Zoals iemand het mooi verwoordde: “De berg ideeën, uitgetekende customer journeys, strategieën en actieplannen groeit bij ons onnoemelijk veel harder dan de berg opgeleverde resultaten, terwijl iedereen in onze omgeving resultaat wil zien” Iemand anders zei: “We zijn ontzettend goed in analyseren en denken, maar het échte doen lijken we op één of andere manier wel verleerd” Minder praten, meer doen. Ik vind het een mooi streven. En het past perfect bij mijn werk, waarbij ik teams en organisaties ondersteun op dat allerlaatste moment: het doen, uitvoeren & afmaken. Niet lullen, maar poetsen. Is het 'gewone doen' alleen voorbehouden aan start-ups? Nee!Omdat ik in mijn gesprekken heb gemerkt dat er vanuit de meer gevestigde organisaties toch vaak met wat jaloezie wordt gekeken naar de veronderstelde slagkracht van start-ups, besloot ik mezelf naast het voeren van die gesprekken (en het doorwerken van boeken en artikelen over best practices in resultaatgerichte werkmethoden en productiviteit - - laat het me weten als je mijn 'must-reads' wil weten!) ook écht onder te dompelen in een startend bedrijf. Een leerzaam contrast met de 6 jaar die ik bij een grote corporate werkte. Ik werk inmiddels een half jaar een paar dagen in de week voor een Hilversumse digital-media startup die in die tijd groeide van 12 naar zo’n 50 medewerkers. Inderdaad: vooral door gewoon te doen. Maar is dat ‘gewone doen’ dan met name voorbehouden aan start-ups? Nee. Integendeel zelfs, is mijn overtuiging. Een voorbeeld. Ik doe meerdere opdrachten voor een juridische corporate. In verschillende losstaande SANDBOX-werkdagen lukte het multidisciplinaire gelegenheidsteams van collega’s om steeds in één dag een impactvol resultaat op te leveren en op die dag tussentijds bij klanten te valideren. Geen plan, concept of prototype dus, maar iets dat gewoon klaar is. Job done. En niet alleen bij deze juridische corporate maar ook bij allerlei andere organisaties maakten we in één dag verbeterde klantbrieven (soms verankerd in ingewikkelde systemen), DM's, webpagina's, standard-operating-procedures, belscripts, jaarplannen, team-manifesten … noem maar op. Dingen die in ieder geval normaal gesproken vééél langer duren. Vanaf nu deel ik mijn ervaringen, de lessen die ik opdoe en tips die ik krijg van anderen of zelf ontdek. Hier op mijn blog op SANDBOXcompany.nl Ik zou het leuk vinden als je dat volgt en er ook je eigen ideeën over deelt. Natuurlijk ga ik er ook graag verder over in gesprek! Om nog meer te weten te komen over daadkracht, resultaatgerichtheid en productiviteit. Maar ook om jou en je collega’s misschien wel verder te helpen daarin. Door samen een keer te SANDBOX-en bijvoorbeeld. En dingen af te krijgen. Op naar minder praten en meer doen Hoe SANDBOXen elke organisatie direct tot resultaat brengtGoed, elke organisatie en elk team wil dus productiever worden. Maar gewoon doen is om allerlei redenen vaak moeilijk. Daar helpt de SANDBOX-aanpak bij. SANDBOX is een pop-up agile werkomgeving die je overal in je organisatie kunt opstarten, waar en wanneer het je uitkomt. Het is een plek waar je met elkaar én met klanten in één dag co-creëert en direct resultaat oplevert. Door slim samen te werken en gefocust en productief te zijn. Aan het eind van de dag is het klaar. Afgerond. Hoef je nooit meer naar te kijken. Wil je wat meer weten over de SANDBOX-aanpak of het een keer proberen? Laat het me weten! - Arjan Doevendans, SANDBOXcompany
0 Comments
Leave a Reply. |
ARjanOprichter van SANDBOXcompany. Niet lullen, maar poetsen. Blogt dingen op zijn SANDblog. Mail op [email protected] Archieven
May 2023
Categorieën
All
|